onsdag 2. januar 2013

Godt nyttår og takk for det gamle


2013, tar nok noen dager å venne seg til å si 2013 og ikke 2012.
I årets første innlegg tenkt jeg å vise dere noe min bestemor Erna har brodert.
Bestemor døde i 1987 og jeg kan ikke huske henne uten ei brodering i hendene.
Hun broderte korsting på fin lin.
Alle 7 barnebarna har fått broderi opp igjennom årene så lenge hun levde.
Som barn husker jeg at jeg ikke var noe glad for julegaven fra bestemor og bestefar,
det var jo "bare" noe brodert.
men du verden så glad jeg er for det i dag.


 Dette er nok det første jeg fikk, ett brodert julebilde i 1967
Da var jeg to år. Og hun har brodert navn og årstall og fra Napp-na.
Jeg klarte ikke å si bestemor eller Elisabeth så det ble napp-na om oss begge.
Dette kommer opp på veggen til advent og henger til våren kommer.


I dukskuffen til mormor fant vi også en liten løper bestemor har sydd til mormor.
Merket med LK 1963. Det var det året mamma og pappa møttes.
LK er initialene til mormor, Lisa Kristiansen
Ett kjært minne som ligger på bordet mitt nå.


Noen av julegavene jeg fikk. Kruset er tatt i bruk allerede.


Jula var jeg i Bergen hos Jo Kristian og jeg var så heldig å få være barnevakt for Ariel.
Hun er datter til kjæresten til Jo Kristian,
og sjarmerte meg i senk første gang jeg møtte henne.


Sylysta var ikke til stede i adventstiden, 
og da tok jeg på meg en masse strikkeprosjekt.
Nissene er starten på julevotter til meg selv, fikk garn av Sissel før jul.
Så skistrømper for ei på jobb, Marius-jakke til Adrian, Dorthe-genser til Nora,
leggingser til søskenbarnet mitt, Ann-Lill og Mfk-votter for ei på jobb.
Og i tillegg har jeg meldt meg på vottealong på Facebook !!!
Når jeg leser hva jeg skriver akkurat nå, så lurer jeg på om dette er et syndrom.
Må nok bruke januar til strikking ser det ut til,og la symaskina hvile

Ha en fin onsdagskveld

7 kommentarer:

  1. Nydelig broder fra bestemor :-) jeg er sikker på når januar er over er alle strikkeriene dine ferdige.
    Gleder meg til strikkealongen, har pjona ferdig vottene og må lete frem nytt garn.
    PS. i år ønsker jeg meg havrekjeks også......

    Klem fra lileesøster <3

    SvarSlett
  2. For noen skatter du har! De må du ta godt vare på! (Det vet jeg foresten at du gjør;) Vi satte nok ikke stor nok pris på slike gaver da vi var små, -men fornuften kommer heldigvis med årene;) Er imponert over strikkeproduksjonen din!! Og jeg forstår godt at du ble sjarmert av den skjønne ungen! Ønsker deg et strålende år!

    SvarSlett
  3. Ja det må en si. Du har arbeid i 2013. Fine broderi. Du er heldig som har hatt besteforeldre. Jeg var 3 år da min siste av besteforeldre døde. Godt nytt år Elisabeth og kos deg så mye du kan med den fine jenta.
    Randi Høyer

    SvarSlett
  4. Så vackra broderier. Korsstygn är ju på modet igen,jag tror allt blir "inne" förr eller senare.Så man skall inte göra sig av med gamla handarbeten,
    Kram Gudrun

    SvarSlett
  5. Så nydelige broderi din bestemor har laget! Må være kjempekoselig å ha sånne minner! :)
    Flotte gaver du har fått og fine ting du har strikket!
    Ønsker deg et godt nytt år! :)
    Klem Lisa

    SvarSlett
  6. Godt nyttår! Her var det mye å lese. Kjekt å se håndarbeider fra gammel tid. Du får finne fram symaskinen snart. Jeg har fått meg ny blogg, og nå kan jeg være følger og få følgere. Det skal bli gøy. Godt syår, da.

    SvarSlett
  7. Godt nyttår til deg. Koselige broderi du har. Blir imponert over strikkinga di.

    Klem fra ho fra øya som er i Moss enda

    SvarSlett

Visste du at du ikke trenger å ha egen blogg for å kommentere på blogger?
Der du må velge "kommenter som" under adressefeltet, kan du velge navn/nettadresse, og da skriver du inn navnet ditt. Eller du kan velge anonym.